TEST: Multipalivový vařič SOTO Stormbreaker – zlomí i bouři?!
Michal Sladký
6 minut čtení
Multipalivový vařič Soto Stormbreaker je rozhodně velice zajímavé technické dílo. Ve své nerezové kráse vypadá skvostně. Všechny ovládací prvky jsou příjemně tuhé a kladou přesně takový odpor, jaký potřebujete. Různé druhy plynu či benzínu, to vše je vařič schopen v mžiku proměnit ve světlo a zejména teplo. A na konkávním hořáku může bleskem bublat vaše oblíbená káva. To nejlepší nakonec – kdy jste naposledy viděli něco made in Japan?
Pojďme se podívat, co na nás vypadne z krabice. V balení nalezneme samotný vařič, adaptér pro plynovou kartuši, palivovou pumpu, hliníkovou podložku, sadu pro údržbu, hromadu návodů, přepravní pouzdro a láhev saké… ehm, láhev na palivo. Těšil jsem se na návod v japonštině, ale bohužel tam nebyl. Musel jsem vzít za vděk návodem v češtině.
Jistě vás zajímá, jak vařič zatíží vaše záda. Hořák s hadičkou má hmotnost 228 g, palivová pumpa 170 g, Palivová láhev 700 ml 166 g a adaptér na kartuše 56 g.
Hořák
Klasické benzínové vařiče mají dva typy hořáků, resp. rozptylovačů plamene. U prvního typu je nad palivovou tryskou umístěn kruhový plíšek. Používají ho např. vařiče Primus. Řešení je to velice jednoduché a funkční s tím, že umožňuje pohodlný přístup k trysce pro její výměnu či vyčištění. Bohužel je to řešení dosti hlasité. Druhý typ rozptylovače je založen na tom, že nad tryskou je opět kruhový plech, avšak o větším průměru, a pod ním je sestava kroužků z vlnitého plechu. Výhoda je, že je znatelně tišší než předchozí typ. Používá ho např. vařič MSR Whisperlite, ale i vařiče od společnosti Coleman.
Plynové vařiče používají rozptylovač, kde nad tryskou je kovová síťka. Nad síťkou je pak perforovaný plech, z něhož vychází samotný plamen. A přesně takový hořák používá testovaný vařič. Pokud porovnáte Stormbreaker s plynovým bratrancem Soto Fusion Trek, zjistíte, že mají zcela totožné hořáky – stejný průměr, stejný vyvýšený okraj. Fusion Trek má stejně jako řada dalších plynových hořáků nasávací otvory po straně, zatímco Stormbreaker je má dole. To je důležitá informace a ještě si o tom něco povíme dále.
Údržba
Hořák je určen pro jakoukoliv směs propan-butanu a jakýkoliv benzín. Palivová tryska nemá integrovanou čistící jehlu. Je nutno ji čistit tak, že uvolníte šroub na spodku vařiče a k trysce přistupujete netradičně odspodu. Šroub lze uvolnit přiloženým nástrojem nebo nástrčným klíčem velikosti 8 mm. Pro čištění výrobce přibaluje samostatný drátek. To není řešení příliš vhodné na údržbu v terénu, protože čistící drátek můžete snadno ztratit nebo zničit. Pokud ale budete používat jen kvalitní paliva k tomu určená, věřím, že postačí čistit trysku pouze doma jednou za dlouhý čas. K pročištění celé soustavy od zbytků paliva a případných drobných nečistot na mřížce hořáku ovšem dochází automaticky při každém použití režimu AIR (viz také níže), tedy při každé deaktivaci vařiče.
Zážeh
Hořák má konkávní tvar s vyvýšeným okrajem, což by mělo být řešení odolnější vůči větru. V praxi ale stejně potřebujete dodatečné závětří, které chrání prostor mezi hořákem a dnem ešusu, protože jinak vítr bere plameny a ohřev trvá znatelně déle. Zplynovací trubice na hořáku značně urychluje předehřev vařiče. Hořák se zapaluje shora, tudíž podpálení benzínu se zejména v zimě nemusí ihned podařit. Částečně pomůže hodně těkavý benzín, ale ani to nemusí stačit. Pro zapálení je vhodný tryskový zapalovač, ale ten je plněn butanem, který v teplotách pod nulou musíte udržovat v teple. Sirka funguje, ovšem problémem může být vítr. Klasický zapalovač není s vařičem příliš kompatibilní, protože není stavěný na zapalování shora, navíc překáží zvýšený okraj hořáku. S křesadlem se mi v mínusových teplotách nedařilo vařič zapálit. Zážeh propan-butanu je samozřejmě bez problému.
stojan
Nožičky vařiče jsou zhotoveny ze drátu o tloušťce 4 mm. V rozloženém stavu se vařič přesně vejde do hrnce s vnitřním průměrem 18 cm. Je tedy vhodný i pro relativně velké ešusy. Složení a rozložení nožiček je opravdu vymakané. Skládání probíhá tak, že nožičku pro uvolnění aretace musíte mírně zdvihnout, otočíte ji proti směru hodinových ručiček a zacvaknete do základny vedlejší nožičky. Ve složeném stavu je tak hořák velice kompaktní a nehrozí jeho samovolné rozložení. Pokud se podíváte na vařiče od různých výrobců, existuje několik druhů nožiček. Já preferuji vařiče, kde jsou nožičky z jednoho kusu a nejsou na nich žádné čepy.
Takové nožičky jsou bytelné a nehrozí jejich destrukce v terénu. Pokud má vařič pevné nožičky z plechu jako např. Soto Fusion Trek, zpravidla se skládají otáčením kolem hořáku. Ve složeném stavu pak všechny nožičky trčí na jednu stranu, což je poněkud prostorově náročné řešení. U Stormbreakeru nožičky ve složeném stavu přesahují průměr vařiče pouze o svojí tloušťku, tj. o 4 mm. Za skladnost má tedy vařič velké plus. Nožičky nicméně nemají žádnou rozšířenou základnu, což v praxi znamená, že vařič je nutné umístit na tvrdý povrch či přiloženou podložku, jinak se může bořit.
Hadička a konektory
Hadička vařiče je dlouhá 28 cm (opletená část) a je snadno ohebná, což považuji za velkou výhodu. Ohebná hadička umožní položit si palivovou láhev či kartuši tak, jak potřebujete. Naopak tuhá hadička by měla tendenci s vařičem smýkat, pokud za chodu vařiče palivovou láhev nebo kartuši berete do ruky.
Koncovka hadice má samčí konektor. Samičí konektor na palivové láhvi má na sobě pojistnou objímkou. Ta je odpružená, odsune se, zasunete samčí konektor a objímka docvakne zpět do výchozí pozice. Zkoušel jsem to ovládat v palčácích a při troše cviku to lze zvládnout.
Adaptér pro kartuše
Vzhledem k tomu, že hadička je zakončena proprietárním konektorem a nikoliv závitem, pro vaření na plynových kartuších musíte použít přiložený adaptér. Ten našroubujete na kartuši a hadičku cvaknete do adaptéru, protože má stejný samičí konektor jako palivová pumpa.
Adaptér na kartuši má rozkládací nožičky, které umožňují obrácení kartuše vzhůru dnem. Vařič totiž umožňuje spalování propan-butanu v kapalné formě, což je velice důležité pro zimní použití. Pokud se totiž stlačený plyn v kartuši nechce ve větším mraze odpařovat, prostě obrátíte kartuši a jedete dál. V zásadě ani nemusíte používat kartuše se zimním plynem. Adaptér má dvojité těsnění, to je vždy znakem kvality.
Palivová pumpa a láhev
Pro použití vařiče s benzínem je zde velice sofistikovaná pumpa. Ta má dvě zvláštnosti. Jednak z ní trčí ne jedna, ale hned dvě hadičky, jednak má na sobě ovládací kolečko. Delší hadička je určena pro transport paliva, kratší nasává vzduch. To také znamená, že pro správné fungování pumpy je nutno láhev vždy pokládat ovládacím kolečkem nahoru. Kolečko na pumpě pak přepíná jednotlivé módy pumpy – stop, start, run a air. Zároveň kolečko funguje i jako regulátor plamene.
V poloze stop se láhev tlakuje. Pro otočení do ostatních režimů je nutné kolečko vysunout. Pokud to neuděláte, s kolečkem lze sice otáčet, ale ostatní módy se neaktivují. V režimu start palivová pumpa funguje jako karburátor, míchá palivo se vzduchem a do vařiče jde tedy směs, kterou stačí pouze zapálit. Plamen pak nahřeje zplynovací trubici. Poté lze přepnout kolečko do režimu run, který je určen pro vaření. V tomto módu pak můžete ovládat i množství paliva, které se spaluje v hořáku.
Předehřev
Zajímavý je na pumpě především režim start, který je důležitý pro předehřev vařiče. Cože, zaslechli jsme tady slovo předehřev? Vždyť Stormbreaker přece žádný nemá, to mají pouze klasické zastaralé vařiče! Ano, i Stormbreaker se musí nahřát, ovšem záleží, jak si toto definujeme.
Klasický předehřev probíhá tak, že si do určeného místa na vařiči chlístnu trochu paliva a to následně podpálím. Palivo volně hoří a tím zahřeje tělo hořáku nebo zplynovací trubici pro vlastní vaření. Takový předehřev Stormbreaker skutečně nemá. Pokud bychom ale uvažovali o předehřevu obecně jako o operaci, která má za úkol zahřát vařič na provozní teplotu, aby se palivo zplynovalo, pak i Stormbreaker předehřev potřebuje. Je to nicméně předehřev automatický a rychlý. Automatiku předehřevu zajišťuje ovládací kolečko, které nastaví vše za vás. Doba předehřevu závisí na počasí, ale značně ji urychluje zplynovací trubice, která se klene nad hořákem.
REŽIM START a run
Režim start má ovšem i určitá specifika. Vzhledem k tomu, že podstatnou část tlaku v palivové láhvi spotřebujete právě v tomto módu, je potřeba láhev natlakovat mnohem více než u jiných vařičů. Zatímco u konkurenčních výrobků stačí podle množství paliva v láhvi zapumpovat zhruba 20 až 40 krát, u Stormbreakeru si zaposilujete i několikrát více. Mám ještě jeden benzínový vařič s klasickým předehřevem. Tam tlakování trvá asi půl minuty a při teplotě -4 °C předehřev zabere něco přes minutu. U Stormbreakeru je tomu přesně obráceně. Více než minutu tlakuji, půl minuty předehřívám. Táhlo pumpy u Stormbreakeru je ale velice komfortní a dobře se drží, takže pumpování je vlastně radost. V režimu run je regulace plamene velice citlivá a vyrovná se plynovým vařičům. Vařič je na poměry benzínových vařičů velice tichý, je srovnatelný s plynovými vařiči. To je dáno konstrukcí rozptylovače plamene.
Režim air
V režimu air pumpa vypne přívod paliva a pustí do soustavy pouze vzduch z láhve. Tím dojde k ukončení činnosti vařiče. U jiných vařičů existuje systém, že trubička je v palivové láhvi pouze jedna. V režimu vaření je trubička v láhvi dole a tím pádem ponořená v palivu. Proto nasává palivo. Pro ukončení vaření se celá láhev překlopí a tím se trubička ocitne nad hladinou paliva a nasává pouze vzduch. Ten postupně zavzdušní celou soustavu a hořák se vypne. Systém Stormbreakeru je však znatelně rychlejší, uhasnutí plamene trvá asi 10 sekund, následně dojde k postupnému poklesu tlaku v láhvi. Na palivové pumpě nalezneme ještě ukazatel tlaku. Ne, není to manometr, jedná se o malý čudlíček, který vlivem narůstajícího tlaku v láhvi postupně vylézá, jak pumpujete. Až je v láhvi správný tlak, kolíček se vysune natolik, že je vidět červená ryska po jeho obvodu.
Palivová láhev
Filtry v hadičkách pumpy jsou kovové, ty jsou obecně lepší než filtry filcové. Závit pumpy je plastový. Jedná se však o plast bytelný. Navíc pokud by se s pumpou něco stalo, lze dokoupit náhradní. Dodávaná palivová láhev o objemu 700 ml má dobře řešený okraj otvoru, takže vylévání paliva se obejde bez úkapů. Láhev má větší průměr hrdla než láhve jiných značek, tudíž je nekompatibilní pro použití s jinými vařiči. Určitě by byla krása, kdyby láhev měla rysku pro maximální plnění na vnitřní straně, ale to jsem neviděl ani u jiných výrobců.
Praktické vaření
Než budete s vařičem vařit naostro, radím vám velice důkladně pročíst návod a několikrát si vaření nacvičit, a to nejlépe v podobných podmínkách, jako budou panovat na samotné akci. Mně se podařilo první den vařič dvakrát podpálit. Tím myslím, že se z něj vylil benzín a hořel všude kolem. Naštěstí venku a na betonu. Jak k tomu mohlo dojít?
Velice důležité je palivovou láhev dostatečně natlakovat. Opravdu pumpujte, dokud se na ukazateli tlaku neobjeví červená ryska. Může totiž dojít k tomu, že tlak paliva ještě před ukončením předehřevu příliš klesne a palivo nedostříkne z trysky až k rozptylovači plamene. Palivo následně vyteče otvory pro nasávání vzduchu na zem a tam chytne. Vaříte-li ve stanu (NIKDY TO NEDĚLEJTE!), máte velký problém. Dále je nutné v žádném případě nepřekračovat povolené maximum paliva v láhvi, jinak zde zbude málo prostoru pro vzduch. Láhev tudíž může být dostatečně natlakovaná, ale malé množství vzduchu v láhvi způsobí, že tlak při nahřívání velice rychle klesá a benzín opět může vytéct na zem a tam hořet.
-> TIP: V jakémkoli případě nouze je možné vařič bleskurychle deaktivovat - zamačknutím ovládacího kolečka, a to ve kterémkoliv aktivním režimu. Dojde tak k okamžitému odstřižení hořáku od přívodu paliva.
Testy
Pokud vás zajímají časy vaření, zde jsou:
Ešus | Propan-butan plynný režim bez závětří |
Propan-butan plynný režim se závětřím |
Propan-butan kapalný režim se závětřím |
Primus PowerFuel se závětřím |
|
Tenkostěnný 14 cm | 4:49 (*5:33) | 4:34 | 3:18 | 2:56 | 2:45 |
Tenkostěnný 16 cm | 4:09 (**5:18) | 3:31 | 3:05 | 2:39 | 2:24 |
* Silnostěnný ešus 13 cm; ** Silnostěnný ešus 15 cm
Testoval jsem vaření půl litru vody s různou velikostí nádob, různou tloušťkou stěn a dále bez závětří a se závětřím. Můžete si tedy porovnat vliv závětří, vliv velikosti a tloušťky stěny ešusu a rychlost různých paliv. Pro měření s propan-butanem jsem měl k dispozici dvě kartuše naplněné asi ze dvou třetin směsí 60 % propan, 40 % butan.
Venkovní teplota -4 °C, bezvětří/vánek (0-1 Beauforta). Tloušťka silnostěnných hliníkových ešusů cca 1,5 mm, liší se průměrem. Tloušťka tenkostěnných ešusů cca 0,7 mm. Ešusy použity s dodávanou poklicí. Teplota vody měřena přesným teploměrem Greisinger 1710 s ponorným čidlem. Počáteční teplota vody 0 °C. Vodu nabírána z venkovního zdroje stojaté vody. Její množství měřeno kuchyňskou odměrkou. Čas varu měřen do dosažení 95 °C. Pokusy prováděny v nadmořské výšce 375 m n. m. Čas měřen v minutách a sekundách.
Pokud byste toužili po porovnání s jiným vařičem, zde jsou časy benzínového vařiče o výkonu 2850 W (Stormbreaker má 3500 W). Testovací metodika stejná jako Stormbreakeru.
Ešus | Primus PowerFuel se závětřím |
Technický benzín se závětřím |
Tenkostěnný 14 cm | 3:12 | 2:55 |
Příslušenství a náhradní díly
Přiložená sada pro údržbu vařiče se skládá z čistící jehly, náhradního těsnění k palivové pumpě, silikonové pasty na mazání těsnění pístu pumpy a dvou klíčů na rozebírání vařiče. Jako náhradní díly se prodávají palivová pumpa, palivová hadička, trubička s palivovou tryskou a zplynovací trubice. Pochopitelně lze koupit i další palivové láhve, kromě prostřední 700 ml také menší 400 ml a větší 1000 ml. Z mé zkušenosti palivo v prostřední láhvi vydrží asi 5 dnů nebo i déle, pokud neroztápíte sníh. Bylo by skvělé, pokud by bylo možné koupit náhradní adaptér na kartuše, ten jsem ale neviděl prodávat.
Závěr
Plusy
• vynikající zpracování
• spalování propan-butanu i benzínu, propan-butan lze spalovat v kapalné formě
• vysoký výkon
• komfortní práce s vařičem
• tichý chod
• rychlost předehřevu
• skvělá regulovatelnost i při spalování benzínu
• rychlé zhasnutí při spalování benzínu
• skladnost hořáku ve sbaleném stavu
• poddajná palivová hadička
• snadné připojení hadičky k palivové láhvi/adaptéru na kartuše
• konkávní hořák
• možnost dokoupit množství náhradních dílů
• při odpojování hadičky od palivové láhve nejsou úniky paliva
Minusy
• delší tlakování palivové láhve
• plastové části palivové pumpy
• možnost vylití paliva z hořáku při nadměrném naplnění láhve nebo při nedostatečném natlakování
• palivová láhev nekompatibilní s vařiči jiných značek
• možnost ztráty či zničení adaptéru na kartuše a nemožnost dokoupení nového
• plastová nožička adaptéru na kartuše
• horší zapalování benzínu v mrazu
• čistící jehla není integrovaná
Michal Sladký
Sice se živí “humanitní pavědou,” ale nic technického mu není cizí. Nadšeně rozebírá věci, aby zjistil, zda po opětovném složení stále fungují. A pokud v těch věcech lze i něco pálit, jeho srdce pyromana plesá. Jinak pálí alespoň sám sebe, neb jest nadšeným pěstitelem a konzumentem chilli papriček. Rád se válí v lese a je spokojen, pokud zůstává nikým nespatřen a nezpozorován.